Faktura
Lurer du på noe om fakturaen for nettleie? Eller er du usikker på om du skal kontakte Griug eller strømleverandøren din?
Her finner du mer informasjon om våre faktureringsrutiner og betalingsløsninger.
Fakturarutiner
Fakturering:
Griug fakturer én gang pr mnd, totalt 12 g pr år.
Automatisk avlesning:
Kunder med automatisk måleravlesning blir fakturert etter faktisk forbruk (etterfakturering) hver måned.
Betalingsfrist: 14 dager.
Renter og gebyrer:
• Morarente: 8,5 % p.a.
• Gebyr for varsel ved for sen betaling: kr 70,-
• Gebyr for betalingsutsettelse: kr 50,-
• Rente ved betalingsutsettelse: 4,5 %
En eller to fakturaer?
Hvordan du mottar faktura på nettleie avhenger av hvem strømleverandøren du har.
De fleste strømleverandører har avtale med nettselskapene og tilbyr gjennomfakturering. Dvs. får fra din strømleverandør én samlet faktura på både strøm og nettleie.
Er det ikke avtale mellom din strømleverandør og nettselskap er det ikke-gjennomfakturering og du får to separate fakturaer, én for strøm og én for nettleie.
Fakturaløsningene
Du kan velge mellom fire måter å motta faktura på:
eFaktura
• Faktura sendes direkte til din nettbank.
• Du må derfor ha nettbank for å kunne benytte eFaktura.
• Mer informasjon om eFaktura finner du på "Bankens Betalingssentral".
Faktura via epost
• Har du registrert epostadresse hos oss vil du automatisk få tilsendt faktura på epost.
• Unntaket er våre kunder som har registrert seg på Digipost.
• Ønsker du ikke e-postfaktura, kan du kontakte oss her.
AvtaleGiro
• Med AvtaleGiro blir regningen betalt automatisk på forfall.
• Du blir varslet minst 7 dager før belastningen skjer.
• Du har full oversikt over din konto via kontofon, nettbank og kontoutskrift.
Griug sitt kontonummer: 7874.05.88108.
Papirfaktura i posten
Faktura sendes pr. post til din postkasse.
Vanlig spørsmål om fakturering
Gjennomfakturering er en avtale de fleste strømleverandører har med nettselskapene.
Avtalen går ut på at strømleverandøren sender én samlet fakturerer deg for strøm og nettleie.
Hvis du ikke har gjennomfakturering vil du mottar to fakturaer hver måned, én fra strømleverandøren og én fra nettselskapet.
Her kan du lese mer om nett og kraft på samme faktura
Strømstøtten beregnes ut fra den månedlige gjennomsnittsprisen på den nordiske kraftbørsen (Nord Pool).
Dvs. støtten blir ikke beregnet ut i fra den avtalen du har med din strømleverandør.
Lav strømpris gir lav strømstøtte.
Får du én faktura fra strømleverandøren din, (gjennomfakturering) må du kontakte din strømleverandør.
Gjelder det å endre kontonummer på faktura fra Griug kan du kontakt oss via dette skjema her.
Min Side??
Min side??
For å være sikker på at du betaler for ditt forbruk...
...